luni, 2 februarie 2015

Cum devin o persoană de acţiune?

Atunci când visăm, starea minţii este preponderent una dezorganizată, haotică. Ideile plutesc în aer libere şi neîngrădite. Ca să se materializeze ideile necesită o direcţie, un scop, o finalitate, energia ce derivă din gânduri şi emoţii are nevoie de un vehicul care să le dea o formă palpabilă, aşa cum apa are nevoie de un recipient pentru a-i lua forma şi pentru a dislocui vidul.

Când începem să ne transformăm dintr-o persoană haotică şi visătoare în una organizată şi de acţiune? 

Să menţionez doar câteva principii organizatoare. 

Motivaţia - acel ceva mobilizator care ne impulsionează să punem în mişcare întregul sistem, presupunând că suntem nişte sisteme inteligente. Motivaţia ne organizează gândurile într-o energie cinetică, o energie care mişcă şi însufleţeşte şi creşte în noi ca tensiunea arcului întins.


Foto: Mă obsedează această imagine a femeii de acţiune, modelul arhetipului femeii Războinice, altfel spus al Amazoanei. Doar că pentru acţiune, i-aş prinde părul în coadă de cal şi i-aş împrumuta o pereche de blugi. Alte sugestii?

Motivaţia răspunde la întrebarea De Ce? E cea mai complicată şi mai dificilă întrebare. Imediat ce ne dăm seama DE CE facem un anumit lucru, aflăm într-un mod aproape inexplicabil CUM să facem acel lucru. Sunt ca două vase comunicante cele două întrebări. Imediat ce aflăm raţiunea de a face ceva, avem şi cunoaşterea intuitivă a modului concret de acţiune. Pentru că AŞA funcţionează MINTEA, urmând această secvenţialitate logică. 

Să presupunem că tensiunea necesară se situează la un nivel optim. O tensiune prea slabă ne este suficientă doar pentru un prim pas stângaci, şovăielnic, după care, în lipsa încurajărilor din exterior, ne determină să ne retragem timizi în propria "carapace".

Soluţia este să ne întrebăm încă o dată DE CE? Până imaginea devine clară şi limpede şi o putem transpune în cuvinte foarte simple. 

Claritatea. De ce vreau să citesc acea listă interminabilă de cărţi? Dacă nu-i vom clarifica minţii raţiunea pentru care trebuie să facă un anumit efort, ea va căuta subterfugii în genul scuzelor şi amânărilor la nesfârşit. 

Trebuie să citesc acea carte pentru a mă edifica în privinţa abilităţilor de care am nevoie pentru a deveni un foarte bun vorbitor în public. De ce trebuie să devin un foarte bun vorbitor în public? Pentru că… pentru că …. Ăăăăă… În acest punct al discursului interior nu am mai putut servi minţii o motivaţie clară pentru care ar trebui să: citească toate acele cărţi, să găseasca acei bani pentru un curs de public speaking, să-şi înfrângă tracul de scenă din copilărie, să lucreze asupra acelei prezentări despre acel subiect pasionant, să organizeze acel atelier pe tema … pe ce temă era atelierul?! Şi m-am blocat în punctul în care ar fi trebuit să-mi furnizez o motivaţie suficient de clară şi de puternică pentru a mă pune în MIŞCARE. 

Emoţia - Emotion, adică Energie în Mişcare, dacă e să preiau tiparul clasic. Paleta de culori ale emoţiilor cuprinde de la nerăbdare, anticipare la entuziasm. Emoţiile sunt ca acele unde ultrascurte care modulează Unda cu bătaie lungă, Adică Acţiunea pe termen Lung. Ne dau starea de bine în fiecare moment al acţiunii, recompensându-ne pentru efortul depus.

Pentru a continua o acţiune, creierul trebuie s-o perceapă ca plăcută sau satisfăcătoare. Recompensa pentru efortul depus reală sau iluzorie este un bun motivator la drum lung. Este ca acel picnic la umbra unui copac după o bună bucată de drum parcursă pe un soare ameţitor. Încă n-ai ajuns la destinaţie, ai traversat doar sfertul academic, însă poţi privi în urmă şi înregistra progresul, evoluţia! 

Scopul. Imaginea finalului - "paradisul găsit" în cazul de faţă. Imaginea a ceea ce ne dorim sau considerăm că avem nevoie. Raţiunea supremă a tuturor strădaniilor noastre. Poate fi Business or Pleasure sau combinat, important e să existe într-o formă cât mai articulată, conştientizată şi angajantă. Atunci când vrei să moblizezi oameni în jurul tău, explică-le SCOPUL, desenează-le în creion sau chiar acuarelă staţia terminus, imaginea trebuie să fie cât mai viu colorată şi DEZIRABILĂ. Asta vreau, asta îmi propun, aici vreau să ajung, veniţi cu mine? Vreau să VĂD LUMEA de la înalţimea vârfului Everest. Panorama va fi memorabilă, Veniţi cu mine? Scopul trebuie exprimat în termeni cât mai precişi şi mai finali cu putinţă. Liniile imaginare ale Orizontului ne incită întotdeauna curiozitatea, imaginaţia, ambiţia de a le atinge şi, în acelaşi timp, împinge mai departe.

Uitasem să întreb. Tu ce părere ai?

Un comentariu:

mihai331 spunea...

Oamenii functioneaza in general datorita constrangerilor exterioare si exploateaza prea putin libertatea pe care o au la dispozitie. Fiindca de cele mai multe ori nu stim ce sa facem cu ea. Ne pune intreaga fiinta sub semnul intrebarii.
Cine sunt? Ce vreau? Incotro sa ma duc?Acestea sunt intrebarile!